Monday, March 19, 2007

live fra Chialg Mai, thailand. European size!

Hejsa

Vil lige starte med at undskylde for den mail som aldrig naaede frem, og den der kun naaede frem halvt!! Tro mig jeg er nok den der er mest traet af det!!! Og eftersom min kaere hotmail ikke gemmer sendte mails, har jeg ingen mulghed for at sende dem igen (fanden tage dig hotmail!) saa Jeg har boykottet den og sender nu alle mine faellesmails fra ofir. En god solid DANSK hjemmeside!! hullerne fra de andre mails maa fyldes ud naar jeg kommer hjem!

Men okay... vi starter fra d. 5. Hvor vi hoppede paa en minibus til Capetribulation - den lokale regnskov som ioevrigt er helliget med titlen World herritage. Det er stort og betyder at den er meget vigtig, blandt andet fordi den indeholder smaa lommer, hvori planterne og dyrene ikke har aendret sig siden istiden, eller noget i den retning.! Paa vej derop stoppede vi ved en Mossman Gorge, et absolutely adorable lille badested ved en aa. utrolig smukt, med store lysseblaa sommerfugle og dejligt frisk vand. Vores guide var en meget interessant og vidende gammel mand ved navn Dave som ogsaa tog os med til en Mangrovesump (ligesom paa film, hvor der stikker roedder op fra sumpen). Og et Animal sanctuary, hvor vi fik lov til at klappe en kaelen Wallaby (lille kaenguro) saa ham fodre krokodiller, og hoerte ham fortaelle om 9m. lange pythonslanger i regnskoven. Spaendende og lidt skraemmende!
Vi boede paa et hostel midt i regnskoven, hvilket vi let maerkede da vi saa baade halvandenmeter lange veraner (firbenlignende oegler), kaempeedderkopper, to Cassowaries (en stor strudselignende fugl med blaat hoved) og jeg var lige ved at traede paa en muggen traeslange paa ved ind i koekkenet! Den var aabenbart harmloes, men fik mig alligevel til at springe 2 meget op i luften og skrige lidt hoejt (hvertfald ifoelge de mennesker som var i kokkenet!! -ups)
Om aftnen var vi paa moerkevandring og insektspotting i regnskoven, hvor vi ogsaa saa sma Mistfrogs og ildfluer. Det mest spaendene var dog det at gaa rundt i regnskoven i baelgmoerke...uuuh.

d.6 stod vi tidligt op og saa den fantastisk smukke solopgang. Derefter var der GRATIS morgenmad! Wee. Og saa blaffede vi til et andet lille badested, som vi noed helt alene, indtil vores "stalker" kom. En harmloes, men ret speciel fyr som bare meget gerne ville foelges med os. Vi saa ogsaa en lille skilpadde i soen, men heldigvis ingen krokodiller, som der ellers siges at skulle vaere en del af deromkring. Det saetter tingene lidt i persopektiv naar man skal vaelge sin rute til den lokale koebmand saadan at man hverken loeber ind i krokodiller eller doedelige braendmaend!
Paa vej ned til Cairns igen var vi forbi en exsotisk frugt-is-kiosk og paa krokodillespotting. Vi saa 2 som gik uhyggeligt godt i et med omgivelserne!

onsdag d. 7. stod vi op, betalte de 5 dollars (ca 25 kr) for bussen til lufthavnen, stod i koe i 30 min. bare for at faa at vide af damen bag check in, at vi var 2 dage for tidligt paa den... UPS! men hvad i det mindste er det den foerste store bommert, hvilket er mere end jeg forventede af Signe og mig! Vi kom dog til at hoere slemt for det fra persponalet paa vores hostel, som dog fortalte at vi ikke var de eneste der havde lavet den fejl den dag... det maa vaere noget med luften:-)

torsdag d. 8. Tog vi til et aftensshow med aboriginal dans osv. Havde de vilde forventninger isaer fordi det var den eneste del af Australien som vi virkelig manglede at se. Desvaerre var showet en kaempe commerciel skuffelse som gjorde grin af et stolt folkfaerd med popsange som "proud 2 be abrigineee" - ja det er godt!

fredag d. 9. lovede vi dem fra hostellet hoejt og helligt at vi ikke kom tilbage fra lufthavnen denne gang. Hvorefter vi tog flyet til Bangkok! Vidste I forresten at man i Singapore har stillet fodmassagemaskiner op rundt i lufthavnen til gavn for rejsende med oemme fusser! -gratis! uhmm!
kl 3 om natten tjekkede vi ind paa et meget fint hotel (booket hjemmefra!) og kunne ikke forstaa hvorfor piccoloen, som var alt andet end lille, blev ved med at staa og fable om minibaren naar vi bare ville sove! Han gik foerst da han fik 20 bath i drikkepenge, godt at jeg kom i tanke om det fra min 6. klasses rejse i Thailand med fam., ellers kunne han godt have gentaget sig selv hele natten!!

loerdag d. 10 fik vi vorest foerste skud Bangkok. Og vi troede at Sydney var stor og uoverskuelig!! Foelte os lidt som Paller alene i verden, indtil vi (efter at vaere flyttet til et lidt hotel, i en lidt anden storrelse!) fik kontakt til Pattama. Hun er en fantastisk dejlig lille Thai som laenge har vaeret venner med Arne fra Woy Woy, Australien, hvorfra vi fik hendes nummer!
Vi snakkede med Pattama, planlagde de naeste dage i Bangkok og turen nordpaa til Chiang mai. Vi var ikke helt alene laengere!:-) Hun er nogenlunde okay til engelsk saa laenge man ikke forventer brug af forskellige tider eller ord paa over 2 stavelser! :-) En charme i sig selv.
Hun tog os med til et aftenmarket ved det hvide hus, hvor jeg kobte smykker af groenne billeskjold og derefter spiste vi nuddelsuppe fra et gadekoekken. -specielt, men ingen foelgende diarre! huih!

Soendag d. 11 Tog vi paa Weekendmarket i Chatuchak park. et gigantisk market hvor man kunne koebe alt, i alle forskellige maerker og til billige priser. Vi gik amok i kjoler, traefigurer, smykker og eksotiske frugter. Til frokost bestilte vi en HEL krabbe, som vi dog ikke fik ret meget koed ud af, da vi var haabloese til at pille den!.
kl. 15 Hentede Pattama os paa hotellet og fulgte med os ud til en ret fin skraedder, hvor vi hver fik taget maal til kjole i thaisilke, bukser i kashmir, nederdel i thaisilke og top i kinesisk silke, uh hvor var vi rige og vigtige! Nu fortryder jeg lidt at vi bestilte for ca. 3000 kr hver, men stemningen var medrivende og hvis ikke i thailand, hvornaar saa!!
Om aftnen tog pattama os med til Chinatown hvor vi spiste seafood i en meget levende atmosfaere, som inkluderede levende hummere og krabber i disken. Saa man selv kunne vaelge!

Mandag d. 12 stod den paa templer! Signe og jeg tog (helt selv) den lokale rutebaad til Grand Palads, et imponerende bygningsvaerk og et "must see" i Bangkok, bestaaende af templer og bygninger i guld, hvid og skinnende blaa, roed og gul. Vi saa Emerald buddha. En aeldgammel buddhastatue udhugget af et eneste stort stykke jade. Og vi ofrede en lotud\sblomst og rogelsespinde til enhelbredsgud.
Derefter tog vi videre til Wat Po templet hvor vi saa den beroemte reclining Buddha; en 48*15 meter stor guldbelagt statue som forestiller den liggende Buddha, lige foer han kommer ind i Nirvana. Det var meget imponernde! Vores lejede guide (til 50 kr for 45 min) fortalte at Buddhaen skulle modvirke det onde i byen, jo mere ondskab, jo stoerre buddha kraevede det! Og Bangkok havde brug for en 15*48 m. buddha!!
Efter giga-buddha tog vi med tuk tuk til Marble temple hvor vi saa de 47 statuer af buddhas forskellige stilinger.
Jeg maa aerligt indroemme at jeg er skuffet over hvor uaerlige tuktuk chauffoererne er i Bangkok! Flere gange proevede de paa at bilde os ind at det tempel vi var paa vej hen til var lukket pga. officiel buddha-dag! (Min bare!) men at de kunne koere os hen til 5 forsk. templer for kun 20 bath (hvilket er mindre end benzinen koster hernede) hvis altsaa bare lige vi ville lave et stop ved deres onskels smykkeforretning (der faldt tioeren!) No way, Jos`e! De var rent ud sagt ikke bange for at lyve os lige op i ansigtet for at faa vores penge! Og man skal virkelig heletiden vaere paa vagt for ikke at blive snydt!
Naa, men om aftnen blev vi hentet af skraedderens private taxa for at proeve vores toej. Det var mildt sagt en skuffelse:-( Man forventer lidt at skraeddersyet toej til xxxx kr giver en mild WAUW oplevelse, saa satser staerkt paa at vores naeste fitting gaar bedre!
Igen tog Pattama os med ud at spise. Denne gang i en Nat bazaar med livemusik til. Jeg er konstant taknemmelig over at hun bruger saa meget tid paa os, uden at ville have noget for det! hun betaler endda for taxa og tuk tuk og prutter om prisen for os - til stor aergelse for de handlende!

Uh ha hvor vi oplever meget!! men nu maa jeg altsaa smutte igen, Signe og jeg skal til Natmarket i Chiang mai. Men Comming up i naeste nummer:

Signe og lea oplever aegte spaending til slange show. Hvad! Er det en 4 m. lang cobra hun har om halsen? Og hvorfor spiller elefanterne fodbold?
Kan man faa massage af en elefant - og hvordan foeles det? - vi sporger signe!
Hoer ogsaa om det akutte besoeg paa hospitalet i Sukumvit! Kan man faa for meget luft i maven af malariapiller- og er det overhovedet malariapiller??? Alt dette og meget mere, live fra Thailand, i naeste nummer af: Babes i Bangkok!- European size!